تفاوت نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده
ایران بورس
وبلاگ آموزشی ایران بورس وابسته به کانال تلگرامی ایران بورس iribourse2@

نمودار تعدیل نشده، نموداری است که علاوه بر عوامل قیمتی عوامل بنیادی را نیز در دل خود دارد؛ ولی آیا استفاده از نمودارهای تعدیل نشده نیز ضرورت دارد؟ باید گفت در برخی موارد همچون شکاف‌های قیمتی که در سایر مطالب آموزشی این بخش به آن‌ها خواهیم پرداخت، مفید خواهد بود و بهتر است در برخی مواقع نگاهی نیز به تحلیل نمودارهای تعدیل نشده داشته باشیم.

نمودار تعدیل شده در اصل نموداری است که اثر دو عامل افزایش سرمایه و پرداخت سود نقدی از روی نمودار حذف شده است. این دو رویداد مالی باعث خواهد شد قیمت سهام شرکت در بازار سرمایه تغییر کند. همچنین نمودار تعدیل نشده تنها یک نمودار قیمتی است که رفتار قیمتی سهم را نشان خواهد داد. باید در نظر داشت همان‌گونه که در نمودار تعدیل شده بخشی از اتفاقات مالی قابل رویت نخواهد بود، در این نمودار نیز عدم تغییر دارایی سهامدار در زمان افزایش سرمایه و پرداخت سود نقدی قابل رؤیت نیست.

تفاوت میان نمودارهای ساده(خطی) و لگاریتمی

از دو مقیاس رایج ساده(خطی) یا لگاریتمی معمولا برای نشان دادن قیمت در نمودار ها استفاده می‌شود. در نمودار‌های خطی، بدون تغییرات در مقیاس نمودار، هر افزایش قیمت به صورت یکسان در نظر گرفته می‌شود.

به عنوان مثال صعود از ۱۰۰به ۲۰۰مانند صعود از ۴۰۰ به ۵۰۰ نمایش داده می‌شود، یعنی در هر دو حالت ۱۰۰ واحد صعود در محور عمودی در نظر گرفته می‌شود.

اما در نمودارهای لگاریتمی تغییرات قیمت به صورت درصدی مشخص می‌شود؛ یعنی حرکت قیمت از ۱۰۰به ۲۰۰(معادل ۱۰۰درصد) بسیار بزرگتر از حرکت قیمت از ۴۰۰به ۵۰۰(معادل ۲۵درصد) است. تفاوت نمودارهای لگاریتمی و خطی در بازه‌های بلند مدت بسیار پر اهمیت است، بنابراین بسیاری از تحلیلگران در تحلیل‌های بلند مدت خود از نمودارهای لگاریتمی استفاده می‌کنند. یادآوری می‌شود که با توجه به این موضوع که محور زمان لگاریتمی نمی‌شود، در واقع لغت درست برای این نمودارها، نیمه‌لگاریتمی است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: دو شنبه 1 / 10 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 62
بازدید ماه : 335
بازدید کل : 3051
تعداد مطالب : 104
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

statistics