در ترازنامه شرکت‌ها به چه مواردی باید توجه کنیم؟
ایران بورس
وبلاگ آموزشی ایران بورس وابسته به کانال تلگرامی ایران بورس iribourse2@
بدهی‌ شرکت چقدر است؟

بدهی‌های شرکت‌ها یکی از بزرگترین نقاط ضعف‌ آن‌ها به‌حساب می‌آید که در ترازنامه خود را نشان می‌دهد. بررسی کنید که بدهی شرکت نسبت دوره‌های مالی قبل رشد داشته یا اینکه کاهش یافته است.

آیا ثروت سهام‌داران بیشتر شده است؟

حقوق صاحبان سهام به عبارتی ثروت خالص شده است، به عبارت دیگر هر آن‌چیزی که پس از پرداخت بدهی‌ها برای سهامداران شرکت باقی می‌ماند. حقوق صاحبان سهام باید هر سال نسبت به سال قبل رشد کند، اگر چنین نبود، باید به دنبال دلیل آن باشید.

کجا سرمایه‌گذاری شده است؟

رخی از شرکت‌ها در دارایی‌هایی مانند سهام، اوراق مشارکت و موارد مشابه سرمایه‌گذاری می‌کنند. با بررسی این دارایی‌ها، ببینید تصمیم‌شان تا چه حد درست بوده و ریسک و بازده این دارایی‌ها چقدر است.

مشکلی در بازار فروش وجود دارد؟

آیا انبار شرکت از موجودی کالا انباشته شده و نسبت به سال قبل افزایش داشته است؟ اگر میزان فروش نسبت به سال قبل رشد یا افت نداشته، اما موجودی کالا در انبارها افزایش یافته، شاید این نشانه خوبی نباشد و مشکلی در پیدا کردن بازار برای فروش وجود دارد.

دارایی‌ها نسبت به سال قبل بیشتر شده است؟

توجه کنید که آیا دارایی‌های امسال نسبت به سال قبل بیشتر شده است؟ اگر دارایی‌ها بیشتر نشده به دنبال دلیل آن باشید. آیا شرکت دست به فروش بخشی از دارایی‌هایش زده است؟ آیا به دلیل اینکه توان وصول کردن حساب‌های دریافتنی را نداشته، آن‌ها را در دسته مطالبات سوخت شده قرار داده و از ترازنامه حذف کرده است؟ این سوالاتی هستند که باید پاسخ‌شان را بیابید و در نهایت با کنار هم گذاشتن پاسخ هر کدام از این سوالات می‌توانید به یک جمع‌بندی کلی از ارزشمند بودن سهام یک شرکت و تصمیم برای خرید یا فروش آن برسید.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: دو شنبه 1 / 10 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 122
بازدید هفته : 130
بازدید ماه : 352
بازدید کل : 3402
تعداد مطالب : 104
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

statistics