ایران بورس
وبلاگ آموزشی ایران بورس وابسته به کانال تلگرامی ایران بورس iribourse2@


الگو ادامه دهنده چیست؟

این الگو زمانی که بازار نزولی یا صعودی است اتفاق می افتد و همان طور که از نام آن پیداست تایید کننده روند می باشد به طوری که پس از رشد یا نزول قیمت برای مدت کوتاهی قیمت در محدوده ای ثابت نوسان کرده و سپس به حرکت خود ادامه می دهد.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


الگوی قیمتی چیست؟

الگو های مشخصی که در نمودار ها ظاهر میشوند و به ما کمک میکنند تا آینده سهم را پیش بینی کنیم.

الگو های قیمتی شامل دو نوع کلی است:

۱-الگو های ادامه دهنده
۲-الگو های برگشتی




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

معمولا پس از اتفاق افتادن شکست خستگی(به پست قبل مراجعه کنید) قیمت سهم در یک محدود مشخص نوسان میکند این مدت میتواند یک یا دو روز یا حتی تا دوهفته طول بکشد و پس از آن با ایجاد شکاف نزولی روند سهم عوض میشود تحلیل گران به سرعت با مشاهده برگشت جزیره ای از سهم خارج میشوند و آماتور ها می مانند و صف های فروش سنگین سهم!




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


در توضیحات قبل به بیان شکاف قیمت و انواع آن پرداختیم که سه نوع است:
۱-شکاف شکست
۲-شکاف فرار
۳-شکاف خستگی
در متن زیر به توضیح هر کدام از انواع شکاف یا گپ قیمتی می پردازیم:

۱-شکاف شکست:

این شکاف در پایان الگو های قیمتی و زمانی که در بازار الگویی مشاهده شد اتفاق می افتد شکست مقاومت ها در ناحیه شکاف شکست صورت میگیرد در واقع شکاف های ایجاد شده در ناحیه سقف و مقاومت ها شکاف شکست می باشند.
شکاف شکست معمولا با حجم بالای معاملات انجام میشود چون مقاومت ها را می شکند و معمولا در حرکات بعدی قیمت پر نمی شود و این شکاف مانند یک حمایت قوی برای سهم عمل می کند.

۲-شکاف فرار:

این شکاف معمولا در میانه روند صورت میگیرد و حجم آن زیاد نیست در صورتی که شکاف فرار در روند صعودی رخ بدهد به معنای قدرت روند و در روند نزولی به معنای تضعیف قیمت است.
همانند شکاف شکست این شکاف نیز در روند صعودی مانند حمایت عمل میکند.
نکته مهم دیگر این است که با اندازه گیری فاصله ای که قیمت از نقطه شروع روند تا به اینجا طی کرده میتوان فاصله ای که تا پایان روند باقی مانده است را تخمین زد.

۳-شکاف خستگی:

معمولا در انتهای روند و پس از وقوع ۲ شکست قبلی اتفاق می افتد و به تحلیل گر این هشدار را میدهد که بازار آخرین تلاش های خود را انجام داده و به زودی روند سهم عوض خواهد شد در واقع برگشت قیمت به کف شکاف خستگی نشانه افت شدید قیمت خواهد بود.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب: شکاف یا گپ قیمتی ,
ارسال توسط ادمین 1

روز های بازگشتی یا روز کلیدی برگشت چیست؟

فرض کنید در یک روند صعودی ابتدای روز قیمت باز شدن سهم از قیمت پایانی سهم در روز قبل کمتر باشد سپس در طول روز قیمت رشد کرده و به نقطه بالاتر از قیمت پایانی روز قبل برسد و در نهایت با افت قیمت در همان روز قیمت پایانی کمتر از قیمت پایانی روز قبل شود در این صورت میگوییم سهم سقف جدیدی را به ثبت رسانده و جهت حرکت قیمت عوض خواهد شد. این اتفاق در روند های نزولی نیز اتفاق می افتد.
هرچه محدوده این نوسان بزرگتر باشد احتمال بازگشت قیمت بیشتر است.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

شکاف های قیمت چیست؟

شکاف قیمت قسمتی از نمودار است که در آن معامله ای صورت نگرفته است. به عنوان مثال در یک روند صعودی قیمت باز شدن سهم بالاتر از از قیمت بالایی روز قبل باشد در این صورت فضای خالی در نمودار ایجاد شده که به آن شکاف قیمتی میگویند.
شکاف های قیمتی در روند صعودی نشانه ی استحکام روند و در روند های نزولی نشان دهنده ضعف روند می باشند
انواع شکاف ها عبارتند از:
1-شکاف شکست
2-شکاف فرار
3-شکاف خستگی




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

خط روند داخلی چیست؟

نوع دیگری از خطوط روند وجود دارد که از میان قیمت ها میگذرد و نقاط قله و دره فراوانی را به یکدیگر وصل میکند.این خطوط برای یافتن مقاومت ها و حمایت ها بسیار مفید هستند ولی رسم کردن آن وابسته به ذهن است و کمی دشوار تر از خطوطی که قبلن توضیح داده شد رسم میشوند .برای رسم این نوع خط به تمرین بیشتر نیاز دارید.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


درصد تصحیح یا برگشت چیست؟

در روند های صعودی یا نزولی که قبلن بیان شد و پس از هر حرکت مهم در بازار عمدتا قیمت ها به سمت روند قبلیشان باز میگردند سپس به حرکت قبلی خود ادامه می دهند این حرکات معکوس یا به اصطلاح پولبک را میتوان با درصد های قابل پیش بینی حدس زد این درصد ها عبارتند از 33% و 50% و 66% که به عنوان مثال در تصحیح 50% اگر قیمت از 100 به 200 برسد و شروع به تصحیح نماید و در قیمت 150 متوقف شده و دوباره حرکت صعودی خود را آغاز کند می گوییم روند 50% تصحیح کرده است.
مهم ترین درصد تصحیح 50% درصد است و کمترین آن یعنی 33% در روند های قوی رخ می دهد و درصد تصححی 66% در روند های ضعیف تر و در صورتی که درصد تصحیح از 66% فراتر برود امکان تغییر روند از صعودی به نزولی یا بالعکس زیاد می شود.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

اهمیت عدد ۳ در تحلیل تکنیکال:

عدد ۳ کاربرد فراوانی در تحلیل تکنیکال دارد مانند خطوط باد بزن که سه خط است و در پست قبل توضیح داده شد از نمونه های دیگر عدد ۳ میتوان به سه مرحله ای بودن بازار های بزرگ بر طبق نظریه داو و الیوت ، وجود سه نوع شکاف ، وجود سه موج مهم صعودی در الگوهای بازگشتی مانند سقف سه قلو و سر شانه ، وجود سه نوع روند بزرگ و متوسط و کوتاه ، وجود سه نوع حالت در روند(صعودی ،نزولی و خنثی) ، وجود سه نوع الگوی دنباله دار مثلثی ، متقارن و کاهشی اشاره کرد که همگی نشان دهنده نقش عدد ۳ در تحلیل تکنیکال است




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

 

گاهی اوقات می توان حرکت قیمتی سهم را بین دو خط موازی نشان داد که به این دو خط کانال میگویند این کانال میتواند صعودی یا نزولی و یل حتی خنثی باشد اغلب اوقات برای شکسته شدن خطوط کانال نیاز به حجم بالای است ما میتوانیم خط کانال را نوعی خط روند در نظر بگیریم.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

خطوط بادبزن چیست؟

خطوط باد بزن شامل ۳ خط است که به صورت بادبزن می باشد معمولا در یک روند صعودی یا نزولی هنگامی که یکی از خطوط شکسته میشود و قیمت به طرف دیگر خط نفوذ میکند خط جدیدی ترسیم میشود که شیب کمتری نسبت به خط قبلی دارد. نکته مهم اینجاست که هنگامی که قیمت خط سوم را میشکند به منزله تغییر جهت روند از صعودی به نزولی یا از نزولی به صعودیست. اهمیت عدد ۳ در تحلیل تکنیکال بالاست که در مطالب بعدی بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

حمایت و مقاومت اعداد رند چیست؟

یکی از ویژگی های شگفت انگیزه اعداد رند بودن بعضی از آن ها است شاید شما دوست داشته باشید که خط تلفن شما یا شماره پلاک خودرو شما یا هر چیزی دیگری که هویت آن با رقم مشخص می شود و برای شما دارای اهمیت است دارای عددی رند باشد!
این اثر شگفت انگیز و روانی بر معاملات بورس هم تاثیر میگذارد و باعث به وجود آمدن قانونی میشود که میگوید: "هیچ وقت دستور خرید و فروش خود را بر روی اعداد رند قرار ندهید!"
اما با این قانون چگونه دستور خرید یا فروش بدهیم؟
جواب سوال اینجاست همیشه در موقع خرید قیمت هدفتان را کمتر از قیمت رند قرار دهید و در هنگام فروش قیمت هدفتان را پایین تر از قیمت رند تعیین کنید.

 




تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

اعتبار خطوط حمایت و مقاومت؟

اعتبار خطوط حمایت و مقاومت یعنی قابلیت اعتماد تحلیل گر به این خطوط و این که بداند چند درصد احتمال دارد که قیمت با برخورد به این خطوط تغییر جهت بدهد.
برای این که اعتبار یک خط حمایت یا مقاومت را بدانیم باید به سه نکته توجه کنیم :

۱- مدتی که قیمت در محدود خط معامله می شود:

به عنوان مثال اگر دو خط حمایت داشته باشیم و در نزدیکی خط اولی قیمت ۳ هفته معامله بشود و بازار ساکن باشد و در نزدیکی خط دومی قیمت ۳ روز معامله بشود و سپس تغییر جهت بدهد به این نتیجه می رسیم که خط اول از اعتبار بیشتری برخوردار است

۲-حجم معاملات:

اگر خطوط حمایت و مقاومت با حجم بالای مبادله همراه باشد نشان دهنده اعتبار بالای خط هست و بالعکس

۳-تعداد بر خورد سهم با خط:

هر چه تعداد نقاطی که یک خط حمایت یا مقاومت را تشکیل داده اند بیشتر باشد اعتبار آن خط بیشتر است به عنوان مثال خطی که ۱۰ بار قیمت با آن برخورد کرده و تغییر جهت داده از خطی که فقط دوبار قیمت با آن برخورد کرده و تغییر جهت داده اعتبار بیشتری دارد.




تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1




تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

در این پست از کانال ایران بورس ۲ قصد داریم به توضیح حمایت و مقاومت بپردازیم . این مبحث آنچنان دارای اهمیت است که اگر آن را یاد نگیرید هیچ وقت نخواهید توانست از بازار بورس کسب سود کنید. در متن زیر به توضیح این مبحث مهم میپردازیم.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

شاید شنیده باشید که میگویند: (روند دوست تو است!) یا (در جهت روند معامله کنید). پس فهمیدن این که روند چیست بسیار مهم است. در زیر تعریفی از روند ارائه میکنیم.

 




تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

به میزان( نه تعداد) معاملاتی که در یک بازه زمانی صورت میگیرد حجم معاملات میگوند.
حجم معاملات تاثیر زیادی در پیش بینی روند بازار دارد به عنوان مثال در یک روند صعودی حجم معاملات با افزایش قیمت افزایش و با کاهش قیمت کاهش میابد.




تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

در نمودار حسابی فاصله بین اعداد ثابت است در صورتی که در نمودار لگاریتمی فاصله بین اعداد با افزایش قیمت کوتاهتر می شود
به عنوان مثال در مقیاس لگاریتمی فاصله بین 1تا2 برابر فاصله 3 تا 6 است زیرا در هر دو قیمت اولیه 2 برابر شده است ولی در نموداری حسابی فاصله 3 تا 6 سه برابر فاصله 1 تا 2 است.
نکته: از نمودار لگاریتمی بیشتر برای تحلیل های بلند مدت استفاده میشود




تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

در نمودار نقطه و رقم ستون های X به معنای افزایش قیمت و ستون های O به معنی کاهش قیمت می باشند.
شکل نمودار نقطه و رقم به صورت زیر است.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:نمودار نقطه و رقم,
ارسال توسط ادمین 1

نمودار شمعی نوع ژاپنی نمودار میله ای هستند. که بخاطر شباهت آن به شمع به نمودار شمعی نیز معروف شده اند.
به شکل نموداری آن در شکل زیر توجه کنید.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:نمودار شمعی,
ارسال توسط ادمین 1

نمودار میله ای چیست؟

نمودار میله ای نسبت به نمودار خطی کامل تر است. در این نمودار قیمت باز و بسته شدن و همچنین بالاترین و کمترین قیمت نشان داده می شود.
به عنوان مثال اگر سهمی ابتدا با قیمت 50 باز شود سپس تا 40 افت کند و بعد تا 100 رشد کرده و نهایتا در آخرین ساعات معاملات با قیمت 90 معامله شده و بسته شود شکل نمودار ان یه صورت تصویر موجود در در ادامه مطلب خواهد بود.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 26 / 7 / 1397برچسب:نمودار میله ای چیست؟,
ارسال توسط ادمین 1

نمودار خطی چیست؟

نمودار خطی نموداری است که در آن فقط قیمت های پایانی نمایش داده میشود.
اکثر معامله گران و تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که قیمت پایانی دارای اعتبار بالایی برای بررسی روند قیمتی است.
در ادامه مطلب نمونه یک نمودار خطی آورده شده است.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 26 / 7 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

انواع نمودار ها باتوجه به شکل آن ها:

۱_ نمودار خطی
۲_ نموار میله ای
۳_ نمودار شمعی (ژاپنی)
۴_ نمودار نقطه و رقم

انواع نمودار از نظر مقیاس:

۱_ نمودار حسابی
۲_ نمودار لگاریتمی

انواع نمودار از نظر بازه زمانی:

۱_نمودار ساعتی
۲_نمودار روزانه
۳_نمودار هفتگی
۴_نمودار ماهانه




تاریخ: پنج شنبه 26 / 7 / 1397برچسب:انواع نمودار ها,
ارسال توسط ادمین 1

اصول اولیه تحلیل تکنیکال

۱_ همه چیز در شاخص لحاظ شده است.

۲_ بازار فقط سه روند دارد(قبلن به آن اشاره شد).

۳_ روند های بزرگ دارای سه مرحله هستند.

۴_ شاخص ها باید یکدیگر را تایید کنند.

۵_ حجم معاملات باید روند موجود را تصدیق کند.

۶_ روند ها تا وقتی که اخطار های قطعی بازگشت را دریافت نکنند به حرکت خود ادامه میدهند.




تاریخ: پنج شنبه 26 / 7 / 1397برچسب:اصول اولیه تحلیل تکنیکال,
ارسال توسط ادمین 1

بازار چند نوع روند دارد؟

بازار سه نوع روند دارد:
ا_صعودی ↗️
۲_نزولی ↘️
۳_خنثی ➡️




تاریخ: پنج شنبه 26 / 7 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

تحلیل تکنیکال چیست؟

به بررسی رفتار بازار از طریق نمودار ها و با هدف پیش بینی آینده بازار تحلیل تکنیکال میگویند.
پایه تحلیل تکنیکال شامل سه قانون زیر است:
۱_همه چیز در قیمت لحاظ شده است
۲_قیمت بر اساس روند حرکت میکند مگر اینکه دلیل محکمی برای تغییر روند وجود داشته باشد
۳_تاریخ تکرار می شود.




تاریخ: پنج شنبه 26 / 7 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 122
بازدید هفته : 133
بازدید ماه : 355
بازدید کل : 3405
تعداد مطالب : 104
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

statistics